Department of Hindi
-
Started
2019
-
Intake
Mr. Vhankali Gajanan Prakash
Head of Department
Hindi Department is one of thebasic department of Arts. It established in 14Jun 2014.The firstbatch of T.Y B.A. (Hindi) was first time completed graduation in 2016.Department always encourage and motivate to the students
Speech competition,Poster presentation Competition, Easy writing etc. Department regularly organizes invited talk, expert lecturesfor the exposer of Hindi language. Department also arranges tours for the students. Department always conductthee exposure to the student through film watchingand documentaries.
Objectives
- राष्ट्रभाषा हिंदी का गौरव बढ़ाना I
- अहिंदी भाषिक प्रदेश में हिंदी भाषा का प्रचार करना I
- राष्ट्रलिपि देवनागरी और राष्ट्रभाषा हिंदी का प्रचार करना I
- हिंदी भाषा का जतन करना I
- हिंदी भाषा के बारे में अभिरुचि निर्मित करना I
- कला संस्कृति भाषा और साहित्य के बारे में सबध स्पष्ट करना I
- हिंदी साहित्य विधाओंके बारे में जानकारी देना I
- छात्रों द्वारा लिखित साहित्य को प्रकाशित करना I
- छात्रों में भाषा सम्प्रेषण रंगमंच अभिनय लेखन कला आदि की निर्मिति करना I
- छात्रों में साहित्यिक समीक्षा करने का कौशल्य विकसित करना I
- हिंदी साहित्यकारों का परिचय कराना I
- विविधता में एकता की सार्थक अभिव्यक्ति केवल हिंदी में इसकी जानकारी देना I
- १३. विद्यार्थीयों को हिन्दी साहित्य के प्राचीन, मध्यकालीन और आधुनिक इतिहास का बोध कराते हुए हिन्दी साहित्य के इतिहास संबंधी साहित्य के विकासक्रम, प्रवूत्तीयो एवं परिेवेश का परिचय कराना।
- विद्यार्थीयों को पांरपरिक भारतीय काव्यशास्त्र के मानदंडों से परिचय करातें हुए, साहित्य की विभिन्न विधाओं से अवगत कराना , साहित्य के काव्यशास्त्रीय नियमों की जानकारी प्रदान करना
- विद्यार्थीयों को भाषा के वैज्ञानिक अध्ययन के महत्व से अवगत कराते हुए भाषा विज्ञान की उपयोगिता तथा भाषा एवं लिपि -विज्ञान के विभिन्न अंगो का व्यवहारिक परिचय कराना
- जनसंचार, सूचना प्रौद्योगिकी, सोशल मीडिया के अधुनातन माध्यमों में हिंदी के प्रयोग, प्रसार से अवगत कराते हुए हिंदी के माध्यम से रोजगार की सभावनाओं को विद्यार्थीयों के समक्ष लाना
- सामाजिक परिवर्तन हेतु वैचारिक प्रसार को अवगत कराते हुए विविध नव्य सामाजिक वैचारिक आंदोलनों की पृष्टभूमि व् विविध विमर्शो को दर्शाना तथा साहित्य पर प्रभावो को अवगत कराना
Under Graduate Courses
Course Name | Duration | Intake | Course Medium | Eligibility | Documents Required |
---|---|---|---|---|---|
B.A( Hindi ) | 3 year | Hindi | Passed with 50% aggregate marks (45% marks in case of candidate belonging to SC/ST) in 10+2 examination or equivalent with All Subject . |
Courses Offered :
Sr.No. | Subjects | Medium |
---|---|---|
F.Y.B.A Semester I | ||
1. | Compulsory Hindi Paper | Hindi |
2. | Ancillary Hindi Paper | Hindi |
F.Y.B.A Semester II | ||
1. | Compulsory Hindi Paper | Hindi |
2. | Ancillary Hindi Paper | Hindi |
S.Y.B.A Semester III | ||
1. | Gadhay Vibhag Hindi Paper – II | Hindi |
2. | Functionl Hindi Paper – III | Hindi |
S.Y.B.A Semester IV | ||
1. | Gadhay Vibhag Hindi Paper – II | Hindi |
2. | Functionl Hindi Paper – III | Hindi |
Semester V | ||
1. | History of Hindi Literature Paper -IV | Hindi |
2. | Post Independece Hindi Literature Paper -V | Hindi |
3. | Information Technology In Hindi Paper- VI | Hindi |
Semester VI | ||
1. | History of Modern Hindi Literature Paper -IV | Hindi |
2. | Post Independece Hindi Literature Paper -V | Hindi |
3. | Social Media In Hindi Paper- VI | Hindi |
Papers : FOR FIRST TERM(Sem. I,III,V)
Sr. No. | Name of the Programme | Sem | Course & Paper no. | Course Code | Name of the Paper |
---|---|---|---|---|---|
1 | F.Y.B.A. | I | Hindi -Com | UAHINCOM-101 | Hindi Compulsory |
2 | F.Y.B.A. | I | Hindi -I | UAHIN - 101 | Hindi Ancillary |
3 | S.Y.B.A. | III | Hindi -II | UAHIN - 301 | Madhyakalin Evam Adhunik Kavya |
4 | S.Y.B.A. | III | Hindi -II | UAHIN - 302 | Prayojanmulak Hindi |
5 | T.Y.B.A. | V | Hindi -IV | UAHIN – 501 | History Of Hindi Literature |
6 | T.Y.B.A. | V | Hindi -V | UAHIN – 502 | Post Independent Hindi Literature |
7 | T.Y.B.A. | V | Hindi -VI | UAHIN – 503 | Information Technology In Hindi |
Papers : FOR SECOND TERM(Sem. I,III,V)
Sr. No. | Name of the Programme | Sem | Course & Paper no. | Course Code | Name of the Paper |
---|---|---|---|---|---|
1 | F.Y.B.A. | II | Hindi -Com | UAHINCOM-102 | Hindi Compulsory |
2 | F.Y.B.A. | II | Hindi -I | UAHIN - 201 | Hindi Ancillary |
3 | S.Y.B.A. | IV | Hindi -II | UAHIN - 401 | MadhyakalinEvamAdhunikKavya |
4 | S.Y.B.A. | IV | Hindi -II | UAHIN - 402 | Prayojanmulak Hindi |
5 | T.Y.B.A. | VI | Hindi -IV | UAHIN – 601 | History of Modern Hindi Literature |
6 | T.Y.B.A. | VI | Hindi -V | UAHIN – 602 | Post Independent Hindi Literature |
7 | T.Y.B.A. | VI | Hindi -VI | UAHIN – 603 | Social Media |
Certificate Courses
Course Name | Duration | Intake | Course Medium | Eligibility | Documents Required |
---|---|---|---|---|---|
“JANSANCHAR MADHYAM” | 2 Month | 30 | Hindi | Students from any stream (Arts/Commerce/Science) can opt to pursue a course in Journalism. Most colleges/universities that offer Journalism as a course specify that candidates will be considered eligible to apply for admissions if they have | |
MEDIA & JOURNALISM | 2 Month | 30 | Hindi | Students from any stream (Arts/Commerce/Science) can opt to pursue a course in Journalism. Most colleges/universities that offer Journalism as a course specify that candidates will be considered eligible to apply for admissions if they have |
Strength of Department:
Sr.No. | Academic Year | B.A. Part-I | B.A. Part-II | B.A. Part-III | Total |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2014-15 | 37 | - | - | 37 |
2 | 2015-16 | 32 | 30 | - | 62 |
3 | 2016-17 | 33 | 23 | 22 | 78 |
4 | 2017-18 | 33 | 23 | 10 | 66 |
5 | 2018-19 | 26 | 20 | 14 | 60 |
6 | 2019-20 | 36 | 17 | 11 | 64 |
7 | 2020-21 | 19 | 28 | 12 | 59 |
8 | 2021-22 | 36 | 14 | 15 | 65 |
9 | 2022-23 | 36 | 19 | 8 | 63 |
10 | 2023-24 | 34 | 22 | 8 | 64 |
Student Profile ( Gender Wise) :
YEAR | BOYS | GIRLS | TOTAL |
---|---|---|---|
2014-2015 | 28 | 9 | 37 |
2015-2016 | 47 | 15 | 62 |
2016-2017 | 55 | 25 | 78 |
2017-2018 | 45 | 21 | 66 |
2018-2019 | 45 | 15 | 60 |
2019-2020 | 46 | 18 | 64 |
2020-2021 | 29 | 20 | 59 |
2021-2022 | 42 | 23 | 65 |
2022-2023 | 42 | 21 | 63 |
2023-2024 | 42 | 22 | 64 |